Адаптація учнів-першокурсників

Вступаючи на поріг нового навчального закладу (у нашому випадку – державного навчального закладу «Первомайський професійний промисловий ліцей» учні, як правило відчувають певний острах. Існує навіть термін «навчальна фобія», що означає – страх перед відвідуванням навчального закладу.

Як правило, не відчувають остраху перед навчальним закладом впевнені в собі, активні і допитливі учні, що прагнуть самостійно вирішувати проблеми навчання та налагоджувати стосунки з однолітками. Інша справа, якщо мова йде про дітей, які не мають досвіду спілкування з однолітками, недостатньо впевнені у собі. У цьому випадку вони також бояться не виправдати сподівань батьків, мають труднощі адаптації у колективі та страх перед викладачами та майстрами виробничого навчання.

Крім остраху йти до навчального закладу нерідко виникає страх зміни системи навчання у порівнянні зі шкільним форматом. В основі цього також є боязнь нових опитувань, досліджень та анкетувань, страху бути осміяним, зробити помилку, сказати неправильну відповідь Як правило, бояться діти із високим рівнем тривожності. Більше всього вони бояться відповідати біля дошки та робити групові роботи.

Разом із тим, до проблем переходу до нових умов навчання додається так званий «перехід до дорослого життя», який багато хто із учнів сприймає, як дозволяння багато чого із того, чого раніше не дозволялось – шкідливі звички, агресивна, нахабна поведінка, пропуски занять, нецензурні вирази, для хлопців – «чоловічі» вияснення стосунків, для дівчат «розв’язна» поведінка тощо.

Часто проблеми адаптації підсилюються під впливом перевтоми. Режим дня, структура навчального року сприяють перевтомі, особливо у фізично ослаблених чи емоційно нестійких учнів. Як результат – в учнів, які важко пристосовуються до нових умов – це соматичні прояви: часті захворювання, головна біль, можуть бути також бурхливі реакції: агресія, скандали в учнівському колективі, часті пропуски уроків, небажання іти в ліцей.

Також, початок навчання в навчальному закладі збігається з початком вікової кризи, з якої учні виходять в різний час та з різними новоутвореннями. Хтось активний, кмітливий, інший повільний, третій когось дратує упертістю і агресивністю. Тому, майже в більшості, на початковому етапі, важко складаються доброзичливі відносини в колективі, кожен сам по собі, тому нерідко виникають конфліктні ситуації із-за невміння працювати в разом, в групі, вболівати за свою групу, як за один колектив, невміння розподілити між собою колективну та громадську роботу а також невміння вислухати думку іншого члена групи.

Практичні рекомендації для адаптації учнів-першокурсників

  • Не порушувати норм та правил поведінки
  • Брати активну участь у заходах, які проводяться.
  • Виконувати рекомендації викладачів та майстрів виробничого навчання щодо навчання.
  • Співпрацювати з групою та завжди підтримувати один-одного.
  • Регулярно відвідувати заняття.
  • Стримувати негативні емоції.
  • Бути впевненим у собі і своїх діях.
  • Проявляти активність у житті ліцею.
  • Не відмовляти у допомозі тим, хто цього потребує.
  • Бути цілеспрямованим, ставити перед собою чітку мету та досягати її.
  • Концентрувати свою увагу на навчанні.
  • Співпрацювати з викладачами, майстрами виробничого навчання та учнями.
  • Самовдосконалювати свої знання.
  • Вирішувати всі проблеми з класним керівником або куратором учнівської групи.
  • Ввічливо та з розумінням ставитись до людей з особливими потребами.
  • Не боятися пробувати щось нове для себе.
  • Поважати думку оточуючих.
  • Відверто розмовляти з батьками щодо своїх успіхів та проблем.
  • Відповідати на парах.
  • Намагатись досягти нових та корисних знань.
  • Радіти кожному дню, проведеному в ліцеї, адже цей період неповторний!

​​​​​​​​​​​​​​